تشریفات کیمیا طراح و برگزار کننده جشنهای باشکوه شما

در جلسه خواستگاری چه حرفهایی نزنیم

جلسه خواستگاری اولین قدم برای آشنایی خانواده ها با عروس و داماد و شروع زندگی مشترک عاشقانه می باشد. در این جلسه برای خوب پیش رفتن روند آشنایی و ازدواج دو طرف باید نکات بسیاری از جمله نوع صحبت ها رعایت شود. با رعایت صحبت و حرف ها و توجه به فن بیان در خواستگاری، خانواده ها پس از آشنایی اقدام به آماده کردن و برگزاری مجلس عروسی برای فرزندان خود می کنند. تشریفات کیمیا یکی از یکی از سالن های پذیرایی تشریفات مجالس عروسی می باشد.
جلسه خواستگاری و نحوه رفتار در اون جلسه تعیین کننده ترین معیار برای تصمیم گیری دو طرف یک وصلت هست.به خاطر همین مسئله قبل از قرار گرفتن توی این موقعیت بهتره همه جنبه ها رو در نظر گرفت و باید ها و نباید ها رو دونست. در این مقاله درباره فن بیان خواستگاری و سوالاتی که در جلسات خواستگاری پرسیده شود؛ صحبت شده است.

فن بیان در خواستگاری:

فن بیان در خواستگاری به عوامل مختلفی همچون زبان بدن و نوع سخنان و صحبت ها گفته می شود. به این معنا که یکسری حرف ها نباید در جلسه زده شود و بالعکس درباره بعضی موارد حتما باید صحبت شود. همچنان باید این فن بیان را در بدن بگونه ای که منطقی باشه، رعایت کرد. در ادامه درباره هر کدام بطور جداگانه صحبت شده است.
جلسه خواستگاری و نحوه رفتار در اون جلسه تعیین کننده ترین معیار برای تصمیم گیری دو طرف یک وصلت هست.به خاطر همین مسئله قبل از قرار گرفتن توی این موقعیت بهتره همه جنبه ها رو در نظر گرفت و باید ها و نباید ها رو دونست. در این مقاله درباره فن بیان خواستگاری و سوالاتی که در جلسات خواستگاری پرسیده شود؛ صحبت شده است.

1- فن بیان صحبت در خواستگاری:

فن بیان صحبت در خواستگاری برای اینست که بگونه ای صحبت کنید؛ که علاوه بر منطقی بودن جذاب باشد. برای اینکه جلسات براساس صحبت ها خوب پیش برود؛ باید آدابی از فن بیان را برای بیان صحبت ها و نوع صحبت ها رعایت شود. صحبت ها باید بگونه ای باشد که به افراد احترام گذاشته و ارزش آنها را در کلام رعایت شود.

چند نمونه از صحبت هایی که در مجلس خواستگاری نباید زده شود:

معمولا در جلسات خواستگاری صحبت هایی که حمل بر خود ستایی یا مادی گرایی یا تحمیل عقاید می باشد که نباید صورت بگیرد.

 به عنوان مثال:

پسر(دختر)من خیلی سخت پسنده و به این زودی ها کسی رو نمیپسنده!!

مطمئن باشید همه برای آینده زندگیشون یه سری معیار خاص دارند و داشتن این ویژگی نه تنها ملاک برتری نیست بلکه یکی از ملزومات هر شخص سالمیه.

 

دختر ما خواستگار پزشک یا استاد دانشگاه داشته اما رد کرده!!

این جمله نشون دهنده ی اینست که در نظر خانواده ی عروس جایگاه اجتماعی یه فرد در درجه بالاتری از شخصیت، صداقت و انسانیت قرار دارد؛ و این یک ویژگی منفی به حساب میاد.

 

ما رسم داریم مهریه دخترمون رو بالا در نظر بگیریم تا ارزش دخترمون حفظ بشه

ما رسم داریم مهریه عروسمون پایین باشه تا پسرمون خیالش راحت باشه

مهریه یک سنت هست و شما در انتخاب  یا حذف آن اختیار کامل دارید؛ اما نباید فراموش کنید که مهریه قیمت زن نیست و بحث خرید و فروش یک انسان در کار نیست .

 

پسرمون رو به غلامی قبول کنید یا دخترمون کنیز شماست!!!

دو نفر قرار است همدیگر را برای همدم و همراه بودن در تمامی لحظه های زندگی انتخاب کنند؛ نه اینکه غلامی یا کنیزی کنند.

2- اهمیت فن بیان بدن و رعایت زبان بدن:

زبان بدن حالات روحی و بدنتان را نشان می دهد و حالات و واقعیت های درونتان و ذهنتان را بیان می کند. باید علاوه بر رعایت فن بیان صحبت ها حتما به فن بیان بدن و زبان بدن توجه کنید؛ بگونه ای که حرف ها با عملکرد و نشانه های بدن یکی و در یک راستا باشد.
بطور مثال اگر دست به سینه مقابل آنها بایستید بیان کننده استرس و خشم درونتان می باشد. در صورتیکه باید ریلکس و مشتاق باشید. بگونه ای صمیمیت و علاقه به معاشرت را بیان کنید.

3- محتوای خوب جلسه خواستگاری:

بهتر جای زدن این جملات از کلمات و حرف های بهتری جایگزین شود تا ارزش عروس و داماد و شان خانواده های آنان حفظ شود. جلسات خواستگاری به ترتیت هر کدام اولویت های متفاوتی و مشخصی دارند. جلسه اول خواستگاری مهم ترین جلسات خواستگاری می باشد.
باید در خواستگاری بخصوص در جلسه اول سوالاتی جهت آشنایی بیشتر و درک متقابل خانواده ها حتما پرسیده شود. این سوالات نشان دهنده ی اولویت و نیازهای شما می باشد. از آنجایی که اولویت موضوعات برای افراد متفاوت است؛ اینگونه با ویژگی ها و اولویت های شخص مقابل خود آشنا می شوید.

خواستگاری در جلسه اول

در جلسه اول خواستگاری عموما خانواده ها درباره سن، میزان تحصیلات، منبع درآمد و میزان تمکن مالی طرفین صحبت می کنند. در این جلسه زیاد نگران نباشید؛ فقط به زبان بدن خود توجه داشته باشید و در تلاش برای انتقال حس مثبت به اطرافیان باشید.

لیست مهمترین سوالات جلسه اول خواستگاری

  1. فاکتور مهم در تقویت انگیزه شما جهت شروع زندگی مشترک چیست؟
  2. آیا اهل تعامل در زندگی مشترک هستید؟
  3. خط قرمزهای تان برای همسر آینده‌تان چیست؟
  4. شغل شما چقدر آینده دارد و می‌توان برای آن برنامه ریزی کرد؟
  5. با فعالیت‌های خارج از منزل همسرتان مشکلی دارید؟
  6. نظرتان درخصوص پیشرفت، تحصیل و کار همسرتان چیست؟
  7. نحوه مدیریت مالی خانواده ازنظر شما چگونه است؟
  8. ویژگی‌های یک خانواده ایده‌آل از دیدگاه شما چیست؟
  9. آیا زندگی مشترک برای شما از لحاظ مالی، احساسی و عاطفی نیز مشترک است؟
  10. چه حق و حقوقی برای شریک زندگی‌تان درنظر دارید؟
  11. میزان اولویت پول برای شما چقدر است؟
  12. آیا درآمد خود را با همسرتان شریک می شوید؟
  13. عادت‌های خرید و هرج و مخارج زندگی مجردی‌تان چگونه است؟
  14. اگر از شغل‌تان خارج شوید، منبع درآمدی جایگزین شما چیست؟
  15. آیا به پس اندازکردن اعتقادی دارید؟
  16. ایا ولخرج هستید؟
  17. آیا قصد مهاجرت دارید؟
  18. از نظر شما خانه رویایی چگونه است؟
  19. یک روز عالی و هیجان‌انگیز را در زندگی‌تان توصیف کنید.
  20. نظرتان درباره بچه دار شدن چیست؟
  21. جایگاه بچه در زندگی آینده شما چیست؟
  22. اولویت اول زندگی شما چیست ؟
  23. ارزش های شما در زندگی مشترک چیست؟
  24. ویژگی‌های فردی خود را بیان کنید؟
  25. ویژگی‌های فردی همسر ایده‌آل خود را بیان کنید؟
  26. اهل مشاوره با همسر خود هستید؟
  27. تصمیم‌گیری‌های زندگی مشترک تان را با همراه همسر می گیرید؟
  28. آیا همسرتان را به‌عنوان تصمیم گیرنده قبول دارید؟
  29. اعتقادات دینی و مذهبی شما چیست؟
  30. محدودیت‌های دینی در زندگی شما چه جایگاهی دارد؟
  31. آیا عشق را قبول دارید؟
  32. زندگی عاطفی شما چگونه خواهد بود؟
  33. زبان و فن بیان عشق شما چیست؟
  34. عشق ورزیدن را اولویت می‌دانید؟
  35. در صورت ایجاد مشکل، به چه میزان در جهت بهبود رابطه عاشقانه تلاش می کنید؟
  36. آزادی و محدودیت‌های زندگی متاهلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
  37. میزان علاقه شما به معاشرت و روابط اجتماعی چقدر می باشد؟
  38. آیا برای تصمیم گیری به خانواده خود وابسته هستید؟
  39. میزان علاقه شما به سفر و خوشگذرانی چقدر است؟
  40. در اوقات تفریح خود چکاری انجام می دهید؟
  41. روز تعطیل خود را چگونه می‌گذرانید؟
  42. آیا تمایل به رفت و آمدهای خانوادگی و دوستانه دارید؟
  43. اولویت دوستان شما در زندگی به چه میزانه است؟
  44. آیا دوست دارید زمانی را در فضای تنهایی خود باشید؟
  45. درباره تقسیم وظایف و کار گروهی چه نظری دارید؟
  46. ویژگی موردپسند از نظر شما در زندگی والدین تان چیست ؟
  47. ویژگی ناپسند از نظر شما در زندگی والدین تان چیست؟
  48. به نظرتان زندگی شما بعد از ازدواج چه تغییری خواهد داشت؟
  49. میزان همکاری شما در روزهای سخت چقدر است؟
  50. چارچوب خود برای زندگی آیندتان را می گویید؟
  51. نظرتان جهت مراجعه به روانشناس، روانکاو و روانپزشک چیست؟
  52. در زندگی مجردی چه هدفی دارید؟
  53. در زندگی متاهلی چه هدفی دارید؟
  54. آیا تمایلی به داشتن صمیمت و دوستی بین زوجین در زندگی مشترک دارید؟
  55. برنامه ای جهت روبرویی و مقابله با چالش های زندگی مشترک دارید ؟

این 60 سوال، از مهم ترین سوالات مراسم خواستگاری می باشد. در ادامه برای دریافت صحت پاسخ های شخص مقابل، تعامل فرد را در دنیای اجتماعی و واقعی ببینید و بسنجید.

جلسه دوم خواستگاری

جلسه دوم خواستگاری در صورتی است که خانواده ها و خود دختر و پسر به یک تایید نسبی از یکدیگر رسیده باشند. در جلسه دوم باید به شناخت عمیق تری از خود و خانواده ها پرداخت. در این جلسه بهتر است که به موضوعات اصلی و اساسی بپردازید. اگر در این جلسه نیز با توجه به پاسخ سوالات به توافق رسیدید؛ می توان گفت نقاط مشترک بسیاری دارید و درصدد برگزاری مراسم بله برون و نامزدی و..  قرار می گیرید. تشریفات کیمیا آماده برگزاری مجالس نامزدی و بله برون به بهترین شکل ممکن، می باشد.

سوالات جلسه دوم خواستگاری 

سوال از اعتقادات

از اصلی ترین موضوعات و اختلافات بین خانواده های زوجین، موضوعات اعتقادی است. باید بطور هوشمندانه سوالات اعتقادی را در میان صحبت ها بپرسید. زیرا اگر اعتقادات دینی و مذهبی متفاوت باشد؛ شروع زندگی مشترک اصلا مناسب نیست.

ارزیابی وضعیت مالی

پول یکی از پارامترهای بسیار مهم در زندگی است که بطور مستقیم بر نحوه زندگی و کیفیت آن موثر می باشد. پارامترهای دیگری از جمله اخلاق، پشتکار و … بر موفقیت و کیفیت اثرگذار است؛ ولی پول عامل بسیار مهمی می باشد. سعی کنید توان مالی فرد را با نیازهای خودتان مقایسه کنید و دیدگاه طرف مقابل را درباره خرج و نحوه مدیریت هزینه ارزیابی کنید. 

فرهنگ و دیدگاه اجتماعی را بررسی کنید

حتما زیاد شنیده‌اید که، علت جدایی بسیاری از دختر و پسرها، اختلاف فرهنگی و اجتماعی بوده‌است. اگر دیدگاه فرهنگی‌ و اجتماعی شما با همسر آینده‌تان همسو نباشد، قطعا دچار مشکلات و چالش‌های بسیاری خواهید شد. پس سعی کنید، دیدگاه اجتماعی فرد را با سوالات زیرکانه ارزیابی کنید و با بررسی دیدگاه فرهنگی، به نتایج سرنوشت‌ساز دومین جلسه خواستگاری برسید. سعی کنید، موضوعات فرهنگی را در سوالات مراسم خواستگاری خودتان بگنجانید.

ارزیابی روابط خانوادگی

طبق توصیه روانشناسان اولویت اول هر فرد بعد از ازدواج، همسرش می باشد.

در جلسات خواستگاری حتما استقلال فکری طرف مقابل، میزان رفت و آمد و وابستگی خانوادگی و همچنین اولویت خانواده ها را بررسی کرده و مقایسه کنید. افرادی که استقلال فکری ندارند؛ برای تصمیم گیری همچنان به پدر و مادرشان نیاز دارند.

بررسی دیدگاه جنسی

مسائل جنسی و روابط زناشویی فاکتور بسیار مهمی در زندگی زوجین دارد. یکی از اصلی ترین عامل های طلاق، کیفیت بد رابطه زناشویی می باشد. عشق و علاقه و تعهد در زندگی مشترک، ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با کیفیت رابطه جنسی زوجین دارد. تاکید می شود حتما درباره علایق جنسی، طبع جنسی و دیدگاه های جنسی طرف مقابل سوال کنید.

جلسه سوم خواستگاری

جلسه سوم خواستگاری به نوعی آخرین جلسه خواستگاری است. این جلسه یک جلسه رسمی و نهایی است و شبیه یک بله برون غیر رسمی می باشد. در این جلسه موضوعات محور میزان مهریه، تاریخ مراسم عقد و عروسی، شروط ضمن عقد و سایر مسائل مهم مشخص می شود. به بیان دیگر تمامی قرارها در این جلسه مشخص شده و گذاشته می شود.

جمع بندی

جمع بندی سوالات و پاسخ های جلسات خواستگاری خط مشی زندگی تان، سرنوشت زندگی و آینده تان را مشخص می کند. به همین دلیل حتما سوالات خود را براساس اولویت و نیاز سنجی های خود بپرسید. جلسه خواستگاری و نحوه رفتار در اون جلسه تعیین کننده ترین معیار برای تصمیم گیری دو طرف یک وصلت هست.به خاطر همین مسئله قبل از قرار گرفتن توی این موقعیت بهتره همه جنبه ها رو در نظر گرفت و باید ها و نباید ها رو دونست. در این مقاله درباره فن بیان خواستگاری و سوالاتی که در جلسات خواستگاری پرسیده شود؛ صحبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.